Analyse: Hvert tiende medlem stemmer til valg i demokratiske virksomheder

Tænketanken Demokratisk Erhverv har undersøgt procedurer og deltagelse ved valg i 25 af Danmarks største demokratiske virksomheder.

Tænketanken Demokratisk Erhverv har undersøgt procedurer og deltagelse ved valg i 25 af Danmarks største demokratiske virksomheder. Undersøgelsen dækker primært forbrugerejede virksomheder og viser en gennemsnitlig valgdeltagelse på ca. 10 %.

Analysechef i Tænketanken Demokratisk Erhverv Andreas Pinstrup Jørgensen udtaler:

“Vi har taget det første lille skridt til at belyse et emne, der aldrig før er blevet systematisk undersøgt. Selvom en valgdeltagelse på 10 % kan lyde af lidt, så er det internationalt højt. Og det viser, at en væsentlig del af danskerne faktisk sætter kryds og søger indflydelse ved valg i nogle af de virksomheder, der har størst betydning for deres hverdag.”  

Hovedkonklusioner:

  • Den gennemsnitlige valgdeltagelse ligger på knap 10 %
  • Deltagelsen er højere i forsyningssektoren og lavere i finans og forsikring
  • Danmarks demokratiske virksomheder har en højere valgdeltagelse end tilsvarende forbrugerejede virksomheder i udlandet, hvor niveauet typisk ligger på 1–5 %