Når Fyns største energiselskab afholder valg i 2026, er det målet, at endnu flere af deres andelshavere ved, de kan få indflydelse. Derfor planlægger Energi Fyn allerede nu den kommunikationsindsats, der skal skabe opmærksomhed omkring det kommende valg.
Selvom der først skal være valg hos Fyns største energiselskab i sidste halvdel af 2026, er de allerede ved at forberede den indsats, der skal sikre, at deres 220.000 andelshavere ved, de kan være med til at sætte retningen for Energi Fyn.
Massiv kommunikationsindsats
Direktionssekretær Helle Madsen fortæller, at indsatsen i foråret kommer til at blive massiv, så ingen af deres andelshavere er i tvivl om deres muligheder for at stemme. Udover deres kommunikation på de digitale kanaler sender Energi Fyn to breve ud til deres 220.000 andelshavere op til valget. Et i stillerperioden og et igen i selve valgperioden, hvor der er en fysisk stemmeseddel vedlagt.
”Jeg er ikke bange for at kalde vores indsats for massiv. For det er den. Det er noget, vi virkelig prioriterer, fordi vi gerne vil aktivere demokratiet og gøre vores andelshavere opmærksomme på, at de har en stemme,” siger Helle Madsen.
Selvom det kan lyde lidt gammeldags med brevkommunikation, så er det et meget bevidst valg, der er med til at sikre, at Energi Fyn er til stede i andelshavernes bevidsthed op til valget og at andelshaverne ved, hvilke muligheder man har som kunde i og medejer af selskabet, fortæller Helle Madsen:
”Vi synes, det er vigtigt, at der kommer noget fysisk ind ad brevsprækken. Vi prioriterer virkelig at gøre både unge og ældre opmærksomme på, at de har en stemme, og at de kan få indflydelse på, hvilken retning, vi skal bevæge os i. Vi vil gerne vil aktivere andelsdemokratiet på Fyn.”
Andelshaverne først
Som et lokalt forankret energiselskab er et af Energi Fyns vigtigste formål at skabe værdi på Fyn for de 75 procent af fynboerne, som ejer selskabet. Her bliver den andelstanke, selskabet har stærke rødder i, central, siger Helle Madsen:
”Hele vores vision og mission er skabt ud fra, at vi er et andelsejet selskab, som gerne vil skabe værdi lokalt for vores andelshavere og bidrage til grønne løsninger på klimaudfordringerne.”
Som noget helt nyt har Energi Fyn fået foretaget en andelshaveranalyse, som skal hjælpe med at styrke kommunikationen om det forestående valg. For det er vigtigt, at alle deres andelshavere får mulighed for at være en aktiv del af andelsdemokratiet.
”Vi har en lang række fokusområder, som vi prioriterer. Vi skal være konkurrencedygtige, økonomisk robuste og en ansvarlig virksomhed, som gør en forskel. Men det fokus, vi gang på gang vender tilbage til, er vores andelshavere. Det er dem, der er vigtige,” siger Helle Madsen.
Resultaterne af analysen er endnu ikke offentliggjort, men Helle Madsen fortæller, at de kommer til at spille en central rolle i, hvordan Energi Fyn planlægger deres kommunikationsindsats inden næste valg, og hvad de kommer til at sætte af målsætninger.
”Formålet med analysen er at få indsigt i vores andelshaveres viden om Energi Fyn og det kommende valg samt at skabe en dialog med vores andelshavere frem for den envejskommunikation, der kan opstå, hvis vi glemmer at høre, hvad vores andelshavere siger. Og så får vi nogle konkrete input til, hvordan vi kan blive bedre,” siger hun.
Stemmeprocenter er ikke alt
Hos Energi Fyn er der valg hvert fjerde år. Her bliver hele repræsentantskabet valgt ved en demokratisk afstemning blandt selskabets 220.000 andelshavere i fem valgområder på Fyn, hvor det både er muligt at stemme ved brev og digitalt.
Ved de seneste to valg har mellem 11 og 13 procent af andelshaverne sat deres kryds. Men er det nok for Energi Fyn, når indsatsen op til valgene er så stor? Svaret på det spørgsmål kræver nuancer.
”Vi vil jo altid gerne have, at flere stemmer til valgene, og det er svært at sige noget om, hvorfor der ikke er flere, der deltager. Men lige siden jeg kom til for 20 år siden, har vi haft kampvalg i alle vores valgområder, og det synes jeg er et rigtig vigtigt demokratisk kriterie, som vi er lykkedes med,” siger Helle Madsen.
Men for Energi Fyn er der også andre parametre udover stemmeprocenter, de bruger til at tage temperaturen på deres eget demokrati.
”Vi går meget op i at vores 93 repræsentantskabsmedlemmer er aktive, velinformerede og at de kan fungere som ambassadører, der ved, hvad der sker lokalt på Fyn. Derudover er adgang også et vigtigt parameter. Vi har en repræsentantskabsapp, der gør kommunikationen nemmere, og så skal det rent praktisk også være nemt at stille op og stemme til valg,” siger Helle Madsen.
