Et nyt sprog for erhvervsdemokrati
I en tid med geopolitiske spændinger og voksende demokratisk usikkerhed og mistillid er der behov for at opruste alle dele af vores demokrati – også det, der lever i erhvervslivet. Det mener Tænketanken Demokratisk Erhverv, der sammen med en række store virksomheder lancerer en ny model til at måle og udvikle demokratisk legitimitet i demokratiske virksomheder.
“Selvom der på verdensplan findes 3 millioner – og i Danmark mange tusinde – demokratiske virksomheder, har der indtil nu ikke eksisteret en model eller et fælles sprog for netop dem. Det ændrer vi på nu, og stiller modellen til rådighed for alle, der ønsker at udvikle deres erhvervsdemokrati,” siger analysechef i Tænketanken Demokratisk Erhverv, Andreas Pinstrup Jørgensen, der har stået for vidensindsamlingen og udviklingen af modellen i samarbejde med virksomhederne.
Et overset, men udbredt demokrati
Erhvervsdemokratiet findes i tusindvis af virksomheder i Danmark – blandt andet i finanssektoren, forsyningsselskaber, landbruget og i dagligvarehandel. Hele 98 procent af voksne danskere er medlemmer af én eller flere demokratiske virksomheder. Men kendskab til medlemskabet og muligheder for deltagelse er lavt. Det viser en række undersøgelser blandt andet foretaget for en ekspertarbejdsgruppe under Erhvervsministeriet.
“Et mere målrettet og ambitiøst arbejde med erhvervsdemokratiet kan styrke fællesskaber og deltagelse i en tid, hvor demokratiet er under pres. Samtidig viser internationale erfaringer, at et velfungerende erhvervsdemokrati ofte går hånd i hånd med en sund forretning.” siger analysechef Andreas Pinstrup Jørgensen, der udpeger flere gevinster ved en øget professionalisering af arbejdet med erhvervsdemokratiet.
Et nyt værktøj til virksomheder og medlemmer
Den nye model er det første helhedsorienterede værktøj til at vurdere og udvikle erhvervsdemokrati med blik for både deltagelse, dialog og kendskab, medlemstilfredshed, kultur, mål og retning og resultater. Den giver virksomheder overblik over egne styrker og svagheder både før, under og efter valg.
Det siger partnerne:
”Vi skylder de mange millioner borgerne i Danmark, der er medlem af et erhvervsdemokrati, at stå på tæer for at drive et så professionelt erhvervsdemokrati som muligt. Det kræver indsigt, forståelse og meningsskabende kommunikation. Det får vi endnu bedre mulighed for med den nye model for demokratisk legitimitet i erhvervsdemokratierne,.” siger underdirektør i TryghedsGruppen, Johannes Nilsson.
“Demokratiske virksomheder har et særligt potentiale til at kombinere langsigtet værdiskabelse med samfundsansvar. Styrken og evnen til at skabe positiv forandring ligger i fællesskabet – men et levende erhvervsdemokrati kommer ikke af sig selv. Med det nye rammeværk får vi et fælles udgangspunkt for at forstå, udvikle og styrke erhvervsdemokratiet til gavn for virksomhedernes ejere og resten af samfundet.” siger Lise Borup Skov, direktør for Stakeholder Relations i Norlys.
“Erhvervsdemokratierne har et særligt dobbelt ansvar overfor både forretningen og medlemmerne. At finde balancen mellem de to er afgørende, så erhvervsdemokratierne både er professionelle og meningsfuldefor de medlemmer, vi servicerer. Den nye model hjælper med at sætte fælles ord på den balance, så den fungerer i den enkelte organisation.” siger Anna Elisabeth Lotz chef for medlemmer og administration Velliv Foreningen.
Fakta:
En demokratisk virksomhed er en erhvervsdrivende organisation, der er ejet og styret af medlemmerne tilnærmelsesvis efter princippet “ét medlem, én stemme”. Ejerne kan være forbrugere, medlemmer, kunder, producenter, en forening eller medarbejdere. Det gælder bl.a. Norlys, Coop, Andel, Arla, Forenet Kredit, TryghedsGruppen og Analyse & Tal.
- Økonomisk bæredygtighed er en forudsætning for erhvervsdemokratiets eksistens
- Medlemskabet er som regel frivilligt (man kan melde sig ind og ud)
- Valgdeltagelse (og stemmeprocent) har en anden betydning end i det politiske demokrati.
- Mindre krav til pluralisme (fordi medlemskabet ikke er obligatorisk)
- I danske demokratiske virksomheder ligger stemmeprocenten typisk omkring 9 %
- I internationale studier ligger stemmeprocenterne i udenlandske virksomheder oftest på 3–5 %
- 98 % af danskerne er medlem af mindst én demokratisk virksomhed
- Demokratiske virksomheder står for over 10 % af den samlede økonomiske omsætning i Danmark
- Der findes ca. 7000 demokratiske virksomheder i Danmark.
Model for legitimitet i demokratiske virksomheder

Vi kan hjælpe jer i gang med at bruge modellen
Vi tilbyder tre formater, der hjælper jer med at bruge modellen rigtigt og med størst mulig effekt – uanset, om I ønsker en grundig kortlægning og prioriterede anbefalinger, kompetenceudvikling i organisationen eller et skræddersyet forløb, der går i dybden for at løfte jeres medlemsdemokrati.