Sådan kan I styrke den demokratiske legitimitet i jeres medlemsdemokrati

Styrk medlemsdemokratiet ved brug af modellen for erhvervsdemokratisk legitimitet. Vi tilbyder både Masterclass, Analyser og Udviklingsforløb.

“Modellen giver demokratiske virksomheder et konkret værktøj til at arbejde strategisk med demokratiet. De kan bruge indikatorerne til at måle udviklingen over tid og sætte målrettet ind, hvor der er behov for det”
Kasper Møller Hansen
Professor i statskundskab
“Indsigt, forståelse og meningsskabende kommunikation. Det får vi endnu bedre mulighed for med den nye model for demokratisk legitimitet i erhvervsdemokratierne.”
Johannes Nilsson
Underdirektør
"Med det nye rammeværk får vi et fælles udgangspunkt for at forstå, udvikle og styrke erhvervsdemokratiet til gavn for virksomhedernes ejere og resten af samfundet.”
Lise Borup Skov
Direktør for Stakeholder Relations
"Den nye model hjælper med at sætte fælles ord på den balance [der er mellem ansvar overfor både forretningen og medlemmerne], så den fungerer i den enkelte organisation.”
Anna Elisabeth Lotz
Chef for medlemmer og administration

Et redskab til at udvikle jeres medlemsdemokrati

Hvordan arbejder man systematisk med medlemsdemokrati i en moderne organisation? Det spørgsmål har vi besvaret med en ny model for medlemsdemokratisk legitimitet, som udlagt i rapporten Et fælles sprog for erhvervsdemokrati (2025).

Modellen bygger på forskning og praksis og identificerer seks centrale områder, hvor medlemsdemokrati og organisationsudvikling mødes:

• Kendskab og dialog – fx medlemskommunikation og synlighed
• Deltagelse – fx valgdeltagelse, engagement og tilslutning
• Mål og retning – fx demokratisk funderet vision, ledelse og strategisk retning
• Kultur og samarbejde – fx normer, tillid, inddragelse og konflikthåndtering
• Medlemstilfredshed – fx oplevet værdi, resultater og værdifællesskab
• Evalueringsmekanismer – fx måling, justering og samfundsmæssigt aftryk

Modellen kan bruges til at evaluere, styrke og målrette medlemsdemokratiet som en del af jeres strategiske udvikling.

Sådan kan vi hjælpe jer i gang med at bruge modellen

Vi tilbyder følgende formater, der hjælper jer med at bruge modellen for erhvervs- og medlemsdemokratisk legitimitet rigtigt og med størst mulig effekt – uanset, om I ønsker en grundig kortlægning og prioriterede anbefalinger, kompetenceudvikling, mere engagement i generalforsamlinger, analyse af medlemsinvolvering eller et skræddersyet forløb, der går i dybden for at løfte jeres medlemsdemokrati på flere forskellige områder.

Oplæg og facilitering

Oplæg og samtale · 1-4 timer

Vi fortæller og faciliterer en samtale med jer om arbejdet med medlemsdemokratisk legitimitet – Fx som indslag på jeres generalforsamling eller i bestyrelsen.

• Introduktion til modellen for demokratisk legitimitet i medlemsdemokraiter.
• Hvordan kan modellen bruges til udvikling og benchmarking?

Masterclass - sådan bruger I modellen

Workshop / kursus · En halv dag

Bliv klædt på til at bruge modellen som strategisk og praktisk redskab i organisationen.

• Brug modellen til analyse og dialog
• Få konkrete redskaber
• Kompetencer til at facilitere workshops

A-Z Analyse af jeres erhvervsdemokrati

Analyserapport · 10–20 sider​

Grundig kortlægning af styrker, udfordringer og udviklingsmuligheder baseret på Tænketankens model for erhvervsdemokratisk legitimitet.

• Demokratikortlægning
• Kvalitativ og kvantitativ dataanalyse
• Prioriterede anbefalinger

Skræddersyet udviklingsforløb​

Udvikling · 3-12 måneders forløb

Vi hjælper jer med at forankre arbejdet i praksis.

• A-Z analyse af jeres demokrati 
• Masterclass i brug af modellen
• Udvikling af lokale værktøjer
• Medlemsinvolverende aktiviteter
• Opfølgende evaluering

Modellen for erhvervsdemokratisk legitimitet

Modellen for erhvervsdemokratisk legitimitet er udviklet af Tænketanken Demokratisk Erhverv i samarbejde med:

Hvem får gavn af modellen og vores udviklingsformater?

Vores model og metoder er relevante for alle organisationer med en demokratisk ejerstruktur og et medlemsbaseret fundament – uanset branche og størrelse. Det gælder både virksomheder og organisationer, der ønsker at styrke deres medlemsdemokrati, og dem, der har brug for et redskab til at arbejde mere strategisk med legitimitet, medlemsengagement og forankring.

Modellen er særligt relevant for:

  • Demokratisk ejede virksomheder – fx andelsselskaber og kooperativer

  • Finansielle og forsyningsbaserede virksomheder ejede af forbrugere, foreninger og medlemmer – fx realkreditinstitutter, energi- og forsikringsselskaber og pensionskasser

  • Branche- og interesseorganisationer – fx faglige sammenslutninger med valgte medlemsrepræsentanter

  • Fonde og foreninger – hvor medlemsdemokrati er en integreret del af governance og legitimitet

Uanset, om I står over for lav valgdeltagelse, manglende medlemsengagement, behov for styrket medlemskommunikation, intern afklaring om demokratiets samspil med forretningen eller ønsker at udvikle jeres demokrati mod større effekt, giver modellen et struktureret og praksisnært afsæt.

Har du spørgsmål?

Kontakt:

Rasmus Tue Jørgensen
Seniorkonsulent

Mail: rasmus@demokratiskerhverv.dk
Tlf: 30277904

Kontakt os

Udfyld nedenstående formular og vi vender tilbage hurtigst muligt.

Eller ring til os på tlf: 27387066