Danskernes kendskab til demokratiske virksomheder er steget markant

Der er sket en markant stigning i danskernes kendskab til demokratiske virksomheder. Tænketanken Demokratisk Erhverv har i 2021 og 2025 gennemført en repræsentativ survey-undersøgelse af danskere mellem 18-65 år for at belyse udviklingen.

Hovedkonklusioner

  • Andelen af danskerne, der svarer ja til, at de er medlem af en demokratisk virksomhed, er steget med 27 procentpoint – fra 46 % i 2021 til 73 % i 2025.
  • Det svarer til, at over 1,3 million flere voksne danskere er blevet bekendt med deres medlemskab i demokratiske virksomheder fra 2021-2025.
  • I 2025 angiver 51 % af danskere, at de har dårligt eller intet kendskab til demokratiske virksomheder.
  • Det er en forbedring på 13 procentpoint siden 2021, hvor hele 64 % svarede det samme.

Danskernes kendskab til demokratiske virksomheder er steget

Tænketanken Demokratisk Erhverv har i samarbejde med Norstat gennemført en repræsentativ survey-undersøgelse blandt danskere mellem 18-65 år i henholdsvis juli 2021 og januar 2025.

Undersøgelsen viser, at markant flere danskere i 2025 er klar over, at de er medlem af en demokratisk virksomhed sammenlignet med 2021. Det generelle kendskab til ejerformen er også vokset betydeligt – men udgangspunktet er fortsat lavt. Omkring halvdelen af befolkningen angiver stadig, at de har begrænset eller intet kendskab til demokratiske virksomheder.

 

Et relativt nyt begreb i offentligheden

Analysen peger på, at den stigende opmærksomhed kan hænge sammen med, at begrebet ’demokratiske virksomheder’ først for alvor har vundet indpas i den offentlige debat indenfor de seneste fem år. Øget politisk og mediemæssig fokus – blandt andet i forbindelse med Folketingets ekspertarbejdsgruppe – samt mere aktiv kommunikation fra virksomhederne selv, har formentlig bidraget til udviklingen.

“Det er både glædeligt og vigtigt, at flere danskere i dag ved, at de er medlemmer af demokratiske virksomheder. Det skyldes ikke mindst virksomhedernes egen indsats for at synliggøre deres demokratiske identitet, og giver os stærk tro på, at endnu flere i fremtiden vil engagere sig i erhvervsdemokratiet.” siger Jens Jonatan Steen, administrerende direktør i Tænketanken Demokratisk Erhverv.