Lidt over et år er gået, siden Pernille Skipper blev valgt som formand for en af landets største erhvervsdemokratiske foreninger med mere end to millioner medlemmer. Men med den andelsejede energikoncern OK a.m.b.a’s overtagelse af 51% af Coop Danmark har Coop amba været nødt til at tilpasse sin rolle og reducere udgifterne. Det har ført til en ny tilværelse, hvor Coop amba fremover vil fungere som en aktiv minoritetsejer af Coop Danmark.
”Nu er vi et sted, hvor langt hovedparten af de svære beslutninger om omlægninger, effektiviseringer og tilpasninger er ved at være på plads. Nu handler det om at bygge videre på det nye Coop amba,” fortæller Pernille Skipper om det seneste års arbejde.
Coop vil forblive relevante
Én af de vigtigste opgaver i realiseringen af det nye Coop amba bliver ifølge Skipper at sætte en tyk streg under, hvorfor foreningen stadig er relevant efter ændringen i ejerforholdene.
“Igennem historien har vi løst danskernes hverdagsproblemer på alle mulige måder, og det skal vi tilbage til. Vi skal være mere end en forbrugerstemme og mere end en ejerforening,” fortæller hun.
Fremover vil foreningen agere mere udadvendt end tidligere for bedre at kunne bakke op om medlemmernes ønsker. Lidt mere konkret betyder det ifølge Skipper, at Coop fremover kommer til at blive en større stemme i den offentlige debat og tale højere på vegne af medlemmerne.
Et moderne og udadvendt Coop
Den mere udadvendte tilgang skal sætte medlemmernes interesser i centrum. Derfor kommer der fremover endnu mere fokus på, at Coop er en forening, end der tidligere har været.
“Vi er jo både en virksomhed og en forening, og det kan godt være svært, hvilket ben man skal lægge vægten på som demokratisk virksomhed. Men jeg tror, vi har behov for at lægge meget mere vægt på, at vi er en forening, end vi har gjort de seneste år.”
Målet er, at Coop amba skal være en “mere moderne forening,” der står stærkere i medlemmernes bevidsthed.
Alt for mange af de to millioner medlemmer, der har et Coop-medlemskort i lommen, er ifølge Pernille Skipper ikke klar over, hvad deres medlemskab egentlig indebærer. Derfor er første skridt at øge foreningens synlighed og tydeliggøre, at den rummer langt mere end blot bonusser og rabatter.
“Skåret helt ind til benet betyder det jo, at man som medlem også er medejer. Og det betyder indflydelse,” siger Pernille Skipper.
Medejerskabet skal fremhæves
For at Coop-medlemmerne reelt kan få mere indflydelse, er det ifølge Pernille Skipper nødvendigt, at langt flere af foreningens medlemmer er klar over, hvad deres medlemskab indebærer, og hvordan de konkret kan gøre brug af den indflydelse, der følger med.
“De færreste tænker over, at de faktisk er medejere af Coop, når de går ned og handler. Vi skal være mere tilstede i den enkelte danskers dagligdag og skabe bedre muligheder for, at det enkelte medlem får mere direkte indflydelse,” siger hun.
Derfor skal det fremover stå tydeligere frem, hvordan man rent faktisk kan få mere indflydelse i Coop amba, uden det skal koste for meget tid og besvær. Men de endelige tiltag er stadig under udvikling.
“Vi udvikler lige nu på forskellige helt konkrete tiltag, hvor vi vil invitere medlemmerne til at få indflydelse. Hvordan det skal ske i praksis, digitalt, i butikkerne og med inddragelse af alle vores frivillige og valgte, kan vi først løfte sløret for senere,” siger Pernille Skipper.
Derfor mener hun stadig, at der er rigeligt med grunde til at engagere sig i Coop, selvom foreningen har mistet indflydelse.
”Man skal engagere sig i Coop, fordi man reelt kan få indflydelse, og fordi det er en medlemsejet dagligvarebutik. Det har vi haft behov for igennem 150 år, fordi det har drevet samfundet og udviklingen for os forbrugere og helt almindelige borgere fremad. Og det skal det blive ved med de næste hundrede år,” siger hun.